Miért pont… Benedek pápa?

Többen kérdeztétek, hogy hogyan lett része az életérzésünknek Benedek pápa mémje. Legtöbb jelképünk (például Terézanya, kolbászos-rájás pizza, a pandák, Earl, a rigó, stb.) igen prózai történettel bír. Ez alól Benedek sem kivétel. Kezdjük az elején.

2007 tikkasztó nyarán döntöttünk úgy, hogy közösen leutazunk az EFOTT-ra, ahol botrányos rémségeket viszünk véghez, és hülyét csinálunk magunkból, azaz – egy másik nézőpontból – jól érezzük magunkat. Bepattantunk hát Analóg Vászkába Gergő, Pali és én, azzal a feltett szándékkal, hogy elutazunk Debrecenbe egy olyan autóval, ami egyrészt gyönyörű okkersárga, másrészt minden felirat cirill betűs rajta, harmadrészt legalább 3 évvel idősebb bármelyikünknél, negyedrészt olyan magnója van, ami csak Prodigyt képes rendesen lejátszani.

Miután felvettük KZ-t Vámosgyörk élettől pezsgő központjában, és utána akaratunk ellenére háromszor jártunk Gyöngyöshalászon (ennek történetét majd valamikor máskor írjuk le), sikerült is épségben és töretlen hangulatban megérkeznünk.

Klikkolj tovább a történet lényegéért >> 

KZ, én, Tibi, Pali, és Gergő sütkérezés közben Gyöngyöshalász szívében. A hátsó sorban Analóg Vászka várja türelmetlenül az indulást.

A fesztiválra megérkezve sajnos azt tapasztaltuk, hogy a többi fesztiválon konzekvensen jelenlévő hittérítők ezúttal is jelentős létszámmal és nem kisebb arroganciával képviseltetik magukat. Minket pedig zavar, ha olyan emberek szólítanak le, akik minden második szavukkal rád akarják tolni a saját világnézetüket. Vagy az, ha egy mellettünk felállított fakeresztre A4-es lapra írt szavakat szegeznek, és hisztérikus üvöltések közepette egy ecsettel vörösre festik őket, mintha az eretnek hordát kaszabolnák (MEGHALT ÉRTÜNK!! MEGFESZÍTTETETT ÉRTÜNK!!)

Palival a Volt fesztiválon már kidolgoztunk egy rendkívül jól működő módszert a hittérítők méregfogának kihúzására. Ennek lényege az, hogy ha leszólítanak, akkor barátságosan beszélgetünk velük. Egyetlen dologban térünk el szokványos stílusunktól, mégpedig abban, hogy amikor valaki kimondta azt a szót, hogy Jézus, vagy Isten, mi hangosan, lelkesen és jól artikulálva hozzátettük, hogy FRADI!

Ez érdekes módon a legkevésbé sem akadályozta meg beszélgetőpartnereinket abban, hogy folytassák a láthatóan betanult szövegeiket. Minket viszont határozottan felvidított.

A jól kidolgozott elvünket természetesen változatlanul alkalmaztuk EFOTT-on is.  Mivel azonban itt se kérdezte meg soha senki, hogy miért kiáltunk fel beszélgetés közben látszólag bármilyenfajta ok nélkül, hogy FRADI, ezért egyre viccesebb emberekként gondoltunk a Jézus-alapúakra.

Az EFOTT azonban általában jó volt, kifejezetten jól éreztük magunkat. Példaképünk Laci barátunk volt, aki rászokott, hogy hangos "HURRRRRÁÁÁÁÁÁ!!!" kiáltásokkal adjon hangot spontán örömének. Ezt mi is gyorsan átvettük tőle, így kommunikációnkat gyorsan áthatotta a boldog rikoltozás. 

Egyik este sátrunktól a züllés felé tartva arra lettünk figyelmesek, hogy a szerencsétlenül elhelyezett lámpa humoros árnyjátékot vetít a Jézus-alapú sátor külső falára. Baloldalt lefekvéshez készülődő hittérítők, jobb oldalon egy 10-20 fokban megdöntött fakereszt volt látható, utóbbiról egy nejlonzacskó lógott különféle, sziluett alapján felismerhetetlen tárgyakkal.

Éppen a folyamatos elosztott röhögőgörcs állapotában voltunk amúgy is, így hát amikor az egyik hittérítő lány elkezdett hastánchoz hasonló mozdulatokat lejteni, egy másik csávó pedig lehajolva keresett valamit a földön négykézlábon lévő társa hátsó felénél, majd felemelt egy hatalmas franciakulcsot, hisztérikus nevetésben dőltünk jobbra-balra. Eddigre már többen is felfedezték a spontán bábszínházat, és vagy tíz ember röhögött rajta.

Ekkor kijött a sátorból egy igazán rokonszenvesnek szánt Jézus-alapú srác, és beállt mellénk, durcás hallgatagsággal figyelve az eseményeket ("Ez nem is vicces" -volt az arcára írva.)

Mindezek után Kartáccsal úgy döntöttünk, hogy kötelességünknek érezzük az egész fesztivál számára hirdetni a keresztény világnézet felsőbbrendűségét. Ez úgy valósult meg, hogy amikor egy-egy energiaitallal és ásványvízzel kezünkben, arcunkon boldog tudatlansággal, lelkünkben szűnni nem akaró vidámsággal botorkáltunk a fesztiválon valahova a sötétben (leginkább SKC elképesztően zsír drum and bass happeningje felé), akkor néha hangos, visító rikoltásokban törtünk ki, miszerint "ÉLJENAPÁPAAA!!! HURRRRRRRRÁÁÁ!! Éljen a Vatikán! Vesszenek a hugenották!! HURRRRRÁÁÁ!!!"

Hát valahogy így történt, hogy azóta is boldog emlékeket ébreszt bennünk Benedek pápa. Az ő nevét viselő póló, habár az idei Qpás pólónk, a nyári EFOTT-nak állít emléket vele is, és a Völgyi Karesz-kézjellel is. 

45 komment A kommenteket és trackbackeket lezártuk.

  • írta pali | 2007. december 8-án este | Link erre a kommentre

    könnyfakasztóan valósághű elbeszélés

  • írta gabor | 2007. december 8-án este | Link erre a kommentre

    Ez nagyon szép történet volt!

    És még azt kérdezném, hogy ki az a Völgyi Karesz? Mit lehet tudni róla?

  • írta pali | 2007. december 8-án este | Link erre a kommentre

    Völgyi Karesz egy fesztiváltroll. Sok mindent lehet tudni róla, de sztem nem érdemes. :-)

  • írta -User- | 2007. december 8-án este | Link erre a kommentre

    Érdekes történet. A hittérítőket énsenem bírom. Asszem hogy a panda történetét már megsem merem kérdezni :D

  • írta arpad | 2007. december 8-án este | Link erre a kommentre

    Én azt hittem azért, mert a pápa jóarc, nem az? :P

  • írta kossuth | 2007. december 8-án este | Link erre a kommentre

    Völgyi Karesz ezen kívül egy tarhálóetalon, mesélik, hogy egyszer lement efottra jegy és pénz nelkül, bejutott a fesztiválra, ott végig ivott és talán még pénzzel is ment haza. Legalábbis hallottam azt, akinek mesélték, hogy valaki már látta egy legendáskönyvben. :)

  • írta gabor | 2007. december 8-án este | Link erre a kommentre

    kossuth:Erről nekem is rémlik valami ilyesmi… Ezért kérdeztem. Vagy ez urban legend, vagyishogy a Völgyi legendakör része? :)

  • írta tako | 2007. december 9-én hajnalban | Link erre a kommentre

    Nem, vmi ilyesmit nekem is meséltek. Lehet épp Karesz, miközben lehúzott egy cigire :)

    Egyébként még azt kell róla tudni, hogy bármilyen buli közepén egyszercsak nekiáll hangosan ivósdalokat énekelni. Mit hangosan, ordítva. 

  • írta kiri | 2007. december 9-én hajnalban | Link erre a kommentre

    "Jézus-alapú-létformák"

    hahahahahahaha

  • írta tako | 2007. december 9-én hajnalban | Link erre a kommentre

    Egyébként nem etalon, ott van Lufi is… legalábbis ő bizonyítottan megcsinálta, hogy sakálrészeg lett beszeren, ahova fizették a beugróját, és köv nap reggel talált a zyebében egy kétszázast ami előtte nem volt ott…

    Lufit meg ti tán is ismeritek, ezért csak a gonosz ikertestvérének a nevét írtam le.

  • írta Luloo | 2007. december 9-én hajnalban | Link erre a kommentre

    Oh, az Efott. De szép emlékeket is ébreszt bennem (sörváltó, bme sátor, vizi pipa). Bár nem is tudtam, hogy a Benedek pápás dolog inenn származik. Amúgy megerősítehetem nagyon brutál volt a hittérítők jelenléte. Nálam a krisnások hatására szokott idegbaj megjelenni.

  • írta Malyer | 2007. december 9-én délután | Link erre a kommentre

    Ez engem megérintett, és a következő történet elmesélésére késztetett:
     2006 nyár elején egyik jó barátom Misi büszkén mesélte, hogy nyár közepén utazik Szegedre. Kérdeztem én "Mé’?" Erre a válasz a következő volt:
    "Lelki felfrissülést szeretnék venni, mert úgyérzem a bűn ellepte leklem."
    Ezt riadtan betudtam pillanatnyi részegségének. (részegvolt kegyetlen)
     Ekkor jött az ötlet 6másik emberrel, hogy lekéne menni SZenyába, és megkéne nézni micsinál Mo. Lutheránusainak 2/5-e, csak úgy viccből, és egyébkéntis polgárpukkasztásból.

    Le is utaztunk, bár ez nemvolt zökkenőmentes, mivel vonatjegyre nemakartunk pénzt kidobni (ígyis több sörvirsli kerülhetett belénk)
    Amikor leérkeztünk féltem, hogy megtérek, vagy valami túlbuzgó ev.szekta tagjaleszek, de ez az első nap éjszakája megváltoztatta álláspontom.
     Ilyen mennyiségű részeg embert nemláttam a sziget óta.
    Konstatáltam a dolgot Misinek, aki immáron józanvolt, körülbelül 23perce.
      Egyik nap, (a7ből) megláttam középiskolás hittantanárom, aki egy üveg sörrel a kezében félmesztelen röhögcsélve lehányta a sátrunkat. ekkor rádöbbentem, hogy milyen pompás helyre is kerültem.(a sátorlehányás a szenyán tradícióvol, és saját szememmel láttam amint az egyik evangélikus püspök névszerint Fabinyi (y) Tamás egy üres jägeres üveget a földhözvágott, és ‘ A büdös p*csába’ szavakkal kommentálta az eseményt.
     Amikor nem ittunk, vagy ettünk, vagy gitároztunk, vagy koncertenvoltunk, akkor aludtunk, és röhögtünk a ‘jézus alapú életformák’-on.
    Mert ittis volt nemegynemkettő.
     De mégis a hab a tortán azvolt, amikor a fenntemmlített általunk csak ‘Blahalujzatérikereszteslovagok’ néven ismert téritőharcosok kisbusza (WWtransporter) begurult, és az érkezéstől számított 5percen belül felállították a keresztjeiket, és egy LUTHERÁNUS fesztiválon katolikus hitet osztottak. (az egyik dühödt részeg lelkész nekik akart rontani) az, hogy hogyan kerültek oda az reltéj számunkra, és szerintem a rendezők számára is, de életem egyik legjobb nyaravolt, a sátortisztítást leszámítva.

    Ezekután levontam a konzekvenciákat:A nyár legszarabb programjából kiinduló tábor egy felejthetetlen sörvirsli, és prédikáció lett, s megbarátkoztam avval is, hogy a ‘hívő’ emberek is tudnak részegek lenni (a közhiedelemmel ellentétben), és őkis tudtak lazáklenni.

    UFF. szóltam.

  • írta pali | 2007. december 9-én délután | Link erre a kommentre

    Goyci: ezt kérlek elemezd ki nyelvtanilag, szerintem most te jössz :-)

  • írta Malyer | 2007. december 9-én délután | Link erre a kommentre

    (igen TUDOM hogy énvagyok magyarország legrosszabb nyelvtanosa), de pali, ha ezt kielemeztétek, és 30hibánál kevesebb lessz benne fizetek egy söröt.

  • írta goyci | 2007. december 9-én délután | Link erre a kommentre

    A Palinak egy sörért: BÁRMIT! Kedves Malyer, gratulálok, a 29 (huszonkilenc) darab helyesírási hibádért!

  • írta goyci | 2007. december 9-én délután | Link erre a kommentre

    O-ó: – a veszző a 29 előtt… VÁHÁHÁÁÁÁ. Mondtam a táskás threadben neked pali úr, hogy én sem tudok írni vala! 

  • írta Malyer | 2007. december 9-én délután | Link erre a kommentre

    áááháháháháháhááááááá ez a sors. így már két sörrel lógok különböző embereknek. dekellemetlen.

  • írta goyci | 2007. december 9-én délután | Link erre a kommentre

    Új threadet kéne indítani a fent említett fogalmazás elemzésére. A stilisztikai hibák is érnek? Kedvencem, amikor a haver, Misi, úgy vesz lelki felfrissülést, mint mások forró fürdőt. Ja, és a Család-autó/Folks-wagen átképzése sétálók-autójává (ú, ezért tockos jár, tudom). De Malyer aranyos, nem bántjuk :) IDE A SÖRREL!

    Na most már igazi szemetelő, sorozatkommentelő vagyok!

  • írta Malyer | 2007. december 9-én délután | Link erre a kommentre

    :) lavjaman.

    (de nem palinak jár a sör? velem lehet egyezkedni.)

  • írta Lacci | 2007. december 9-én délután | Link erre a kommentre

    Visszatérve Kareszre mi mellette laktunk egész EFOTT-on, és minden reggel előbb hozzájuk sütött be a nap, aztán hozzánk, aminek a következménye az lett, hogy mi minden reggel a szaftos sztorikra keltünk.

    Így tudtam meg példul, hogy Karesz a 0. napon lehozott 70e Ft-jából 50e-t elivott egy éjszaka alatt, és még jól meg is verték érte.

    Szomorú. :) (u.i.: ha majd valakit érdekel, akkor tőle származik az általam hazahozott mondat az EFOTTról.) 

  • írta PozAko | 2007. december 9-én délután | Link erre a kommentre

    Hehe, úgy látszik mindenhol vannak megélhetési fesztiválozók. ;] Itt Debrecenben egy Rigó nevű úriember produkálja azt, hogy bármikor bárhova képes egy fillér nélkül bejutni és végigbulizni egy hetet. ;]

     Egyébként jó a sztori, a hittérítők mindig tudnak újat mutatni. Asszem 2006-ban a Hegyalja Fesztiválon volt szerencsénk a szemben lévő sátor előtt látni valami ultrakeresztény előadót egy laptop, mikrofon és közepes méretű koncerthangfal segítségével istenszerettéged-et reppelni. ;] Kíváncsi vagyok, mikor lesznek hittérítős go-go girl-ök. ;]

  • írta Malyer | 2007. december 9-én délután | Link erre a kommentre

    egy másik sztori: Haverral állunk szeretett XVII. kerületünk buszmegállójában (keresztúr) és éppen a ‘Blahalujzatérikereszteslovagok’ osztották a hitet, és vívták végetnemérő harcukat a pogány hordák ellen, amikor szemet azaz fületszúrt hogy elrontották a hangosítást, mert minden2percben egy jót gerjedt amikro, és piszok zörejes meg hangosak voltak, és félve megkértük őket hogy halkításk le, mert zavarja a buszra várókat. a válasz: "Ha meglátjátok isten szeretetét, akkor megtugyátok ha hangosan kimondjátok: ‘SZERETEM ISTENT’ (ekkor véletlenül leköpött) megtudjátok, hogy milyen is az ő nagy szeretete…" ezután felszálltunk a 69/-buszra.

    goyci- ezért nemjár sör, ne próbálkozz;D

  • írta Malyer | 2007. december 9-én délután | Link erre a kommentre

    Egyébként nemtudom, de én úgyvagyok a ‘jézuslapúéletformákkal’ mint Animal a bohócokkal. puskát, lőszert ide.

  • írta pali | 2007. december 9-én este | Link erre a kommentre

    Nekem mindenképpen jár a sör. Cserébe szivesen elárulom mit jelent a ‘konstatál’ szó.

  • írta edward | 2007. december 9-én este | Link erre a kommentre

    Javaslom, fogadd el. :) Egyébként nekem is jár egy sör, ha jól emlékszem, az etimológiáért. Vagy azt nem te ígérted?

  • írta goyci | 2007. december 9-én este | Link erre a kommentre

    persze pali, szívesen a sört máskor is ;)

  • írta Malyer | 2007. december 9-én este | Link erre a kommentre

    neménvoltam az etimológia, de kifietem aztis:P
     de rendben pali mondel mitjelent hogy konstatálni.

  • írta szilvi | 2007. december 10-én hajnalban | Link erre a kommentre

    Malyer: Leszögezném, hogy nem azért írom a következő sorokat, mert bántani szeretnélek, épp ellenkezőleg. (És talán nem is csak neked szól, hanem mindazoknak, akik az utóbbi időben megbántva érezték magukat – itt a himmelen – a helyesírásuk miatt.)

    Úgy gondolom, hogy az, hogy a nyelvtan – mondjuk így – nem az erősséged, nem jó, de ez nyilván lehet azért, mert nem voltál elég figyelmes a nyelvtan órán, amikor ezeket tanították, de lehet azért is, mert te alapjáraton egészen egyszerűen nem vagy fogékony erre a területre. Van ilyen. Ezek a képességek azonban fejleszthetőek gyakorlással.

    Amiért azonban mégis jogosak a kritikák, amik érnek téged, az az, hogy ma már az informatika megadja nekünk azt a lehetőséget, hogy éppen ezt a problémát nagyon kevés ráfordítással tökéletesen lehessen leplezni, ha annyit teszel, hogy egy nagyon egyszerű word-ben írod meg a kommentedet (de minden mást is, ahol szükség van írásbeli megnyilvánulásra), amelynek ‘nyelvi ellenőrzés’ funkciója gyakorlatilag pótolja számodra kb. 10 év lemaradását. Becsüld meg! (Ha mondjuk olvasni nem tudnál, arra még – tudtommal – nincs ilyen profi, mindenre kiterjedő program).

    Nyilván ez nem jelenti azt, hogy felesleges lenne megtanulni helyesen írni.

    A nyelvhelyesség más kérdés: Az olvasással fejleszthető. Ha idegen szavakat használunk, amiket nem értünk, vagy nem 100 %-ig, akkor megtehetjük azt, hogy beírjuk a google-be, és megnézzük milyen kontextusban (szövegkörnyezetben) használják mások, valamilyen igényesebb oldalon. Ha ezután sem derül ki a pontos jelentés, akkor nemes egyszerűséggel magyarul írjuk. (magyarok vagyunk, nem égő magyarul beszélni)

    Ha valaki időnként elszúr valamit, istenem… megesik, itt biztos nem fogja senki lefejezni, de még csak szerintem csúnyán se nézni rá, ha nem egy következetes elírásról van szó, csupán egyszeri figyelmetlenségről.

    Amiért szóvá tették neked a helyesírást,  nem azért van, mert minden himmeles nyelvtanból OKTV-zett, hanem, mert az alapvető koncepció az volt, hogy ez az oldal színvonalas legyen, okos, értelmes, igényes írókat és hozzászólókat tükrözzön, és ehhez elengedhetetlen, hogy sem tartalmilag, sem formailag ne legyen kifogásolható. (Ez utóbbihoz tartozik a millió smiley egymás után, össze-vissza betűtípus,-méret, illetve a helyesírás is). Akkor írunk egy szót szótári alaktól eltérően, ha annak kifejezetten van jelentősége a mondanivalónkban, (pl. nagyon vicces), egyébként nem.

    Utoljára: 

    konstatál: (noha távol álljon tőlem, hogy Pali (folyékony:)) kenyerét elvegyem)

    con – össze + sto 1 steti staturus – áll  –> összeáll (szótő) /latin/ –> megállapít (magyarul ezt a fordítást értjük rajta leggyakrabban)  Te azt írtad, hogy megállapítottál (konstatáltál) valamit valaki másnak. Nyilván te is érzed, hogy először magadnak tudsz megállapítani valamit, esetleg ezután tudod a megállapításodat valaki mással közölni.

    Remélem nem volt semmi sértődésre okot adó megjegyzésem, nem volt célom. 

     

  • írta gergo | 2007. december 10-én délután | Link erre a kommentre

    szilvi tanítónéni most már kimehetek wc-re?

  • írta edward | 2007. december 10-én délután | Link erre a kommentre

    Ejha Szilvi, ez mindenre kiterjedő volt. :)

    Egyébként ja, mindennel egyetértek. 

  • írta robby | 2007. december 10-én délután | Link erre a kommentre

    szerintem nálam többször megesik,hogy olyan "hangsúllyal" írok,mintha live mesélném, kommentálnám a valamit. lehet ez hiba, vagy nem értem.. . Engem max a szarvashibák szavarnak icipicit, de akkor lehet én vagyok az igénytelen. Persze tudom mondataim sokan nem értik, mert a "robby kommentet" alapból ugorják rutinosan olvasatlanul.

  • írta Malyer | 2007. december 10-én délután | Link erre a kommentre

    1-Nemvolt sértő, és köszönöm az oktatást, télleg tanúlságosvolt, és egyetértek mindennel.
    Ami biztos, hogy ha meghallottam azt a szót hogy, nyelvtan, tuti, hogy az idegfasz kerültgetett, mivel a -rossznyelvtanosok- között rangos helyem lehet.
    A konstatál szó jelentésével tisztábavolta, max. amit te is írtál, rosszul használtam, ezért a robotpanda és a te bocsánatkérésedért esdeklem.
    A word-öt azért nem volt lehetőségem használni, mert anno a hugim kitörölte a c-meghajtó jelentős adatmennyiségét, és sérült a fenti program is, és így még beilleszteni se tudom a szöveget, így félek ebben a kommentben is lesznek hibák.
    A másik problémám, hogy nagyon gyorsan írok. Ez valószínű annak tudható be, hogy előre elgondolom a szavakat, és a leírtakhoz képest már jóval előrébb tartok gondolatban. Ez saját hibám, 4. óta próbálom kijavítani. És még egyszer elnézést a hibákért.

    (Ügyeljünk a helyesírásra!) Még 5 perc van az órából hazamehetünk?

  • írta pali | 2007. december 10-én este | Link erre a kommentre

    Akkor te bizony halmozottan hátrányos helyzetű vagy így word nélkül. Persze én egy sörért képes vagyok leszarni a helyesírási hibákat is, de azért egy újraolvasást megejthetsz a kommenten mielőtt rákönyökölnél a mehet gombra.

  • írta sopte | 2007. december 10-én este | Link erre a kommentre

    nem bírom ki, hogy ne szövegeljek bele ebbe a nyelvésztémába, mivel nekem ez mánia kicsit.

    az a tapasztalat, hogy a nyelvtantanítás alapjaiban rossz nálunk, már ha létezik egyáltalán. csomó helyen csak alibi nyelvtanóra van már felsőtagozatban is. maximum osztályoznak helyesírást, bár nem tanítanak, mert a magyartanárok többsége maga is hadilábon áll a grammatikával, a nyelvhelyességgel. plusz a médiában is pocsék a minta, a tévések nem tudnak beszélni, a reklámszövegek és az újságok, sokszor a könyvek is teli vannak nemhogy nyelvhelyességi, de helyesírási hibákkal. vagyis a gyereknek sokszor nincs kitől megtanulni magyarul írni, beszélni. és csak elmegy a kedve az egésztől, mert rossz jegyet kap, csúnyán néz rá a tanárnéni, aki nem tudja elmagyarázni, hogy ez nem genetikai hiba, sőt tanulható, és lehet ezt úgyis, hogy ne legyen mumus. én se hittem el soha a magyartanáromnak gimiben, hogy ezt lehet fejleszteni, sose voltam ötös, és aztán az egyetemen derült ki hogy csomó mindennek oka van, hogy nem véletlen hogy helyiség és helység is van, hogy egyenlőre és egyellőre, hogy hová kelll vesszőt tenni, hová nem, miért gondolkodom és nem gondolkodok, iszom és nem iszok. hogy hosszú időn keresztül alakult ez a nyelv, a helyesírási rendszer. utóbbi évszázadokig nem is volt egyáltalán, sőt, az okos emberek vérre mentek különböző kérdések miatt.  ha ezt tudná(n)k emészthetően tanítani már nagyon az alapoktól, akkor lehetne változást elérni. és persze ott a hajlam, például hogy én 22 évesen még mindig rá tudok csodálkozni szavakra, felismerni bennük, szövegelni róluk… néha még idegesítek is vele csomó embert. de hogy szerintem ez nem annyira hangsúlyos, mint például, hogy valakinek van-e érzéke a geometriai tételekhez…

    egyébként meg fura dolog ez, mert hatalmas tabu Magyarországon az egész. például én nem javíthatom ki az ügyfelet, mikor brutális baromságot mond a telefonba, pedig néha szívesen megtenném, nem javítom ki a nagymamám, mert már öreg, minek bántsam meg vele.

    bocsánat, ha hosszúlé, csak a késztetés.

    (egyébként folyton kezem ügyében van a helyesírási szótár, mert nekem is vannak rossz beidegződéseim, meg néha hülyeségeket írok spontán. nagybetűt meg következetesen nem, csak ha hivatalos, nem esik kézre a shift.)

  • írta sopte | 2007. december 10-én este | Link erre a kommentre

    és én is kihagyok egy csomó vesszőt, bár még át is olvasom…

  • írta robby | 2007. december 10-én este | Link erre a kommentre

    témát komolyra fordítva, egy mosolygós alma soptenak, mert az általa érzékelt probléma nekem is feltűnt. olyan probléma ez mint a hálapénz, a miénk, mindenkié kicsiny hazánkon belül. ajánlott ellenszer a megnövelt könyv olvasás, várható hatás a növekvő szókincs, választékosabb kifejezőképesség illetve a helyesírás javulása. igen, nekem is többet kellene olvasnom.

  • írta tako | 2007. december 10-én este | Link erre a kommentre
    Hát, én mint informatikus anno nyelvtanversenyekre jártam, oktv-ztem is nyelvtanból (igaz csak feelingből töltöttem ki a feladatsort, teleírtam hülyeségekkel, meg nem tudtam mi az a vájár, stb, de a humán osztálybeli évfolyamtársaimnál azért jobbat írtam), nyelvhelyességi (városi, megyei), költészeti (országos) versenyeken voltam, és azért nem írok kacifántos mondatokat meg olyan hosszú szövegeket, mert az ismerőseim jó része látja, hogy hosszú szöveg, akkor ugrás.
    Nekem is voltak mindig hibáim, pl a muszájra nagyon nehezen és sok idő alatt állt rá a kezem, betudva ezt a tavaly, uszály és hasonló szavaknak.

    Ennek ellenére a tanárok nagy része pl beleköt a de viszont-ba (érdekes, egyéb halmozott kötőszavakba nem nagyon), meg Goyci és Pali is (ők sem), nekem is azt tanították, hogy kerüljük, de nem hibás legjobb tudomásom szerint. Egy ide vonatkozó írást egyszer már belinkeltem – az írónő azért némileg érthet hozzá.

    Esetleg akit érdekel, honnan származik a "nyelvi babona" kifejezés, itt megtekintheti. Amint lesz egy kis időm, elolvasom ezt is, most csak véletlenül találtam.

    Szívesen küldök még hasonló dolgokat, de majd egy nyelvésztopikban. :) 

  • írta Malyer | 2007. december 10-én este | Link erre a kommentre

    pali: át szoktam olvasni. najó nem szoktam, de az elmúlt 2 kommentet átolvastam.
    sopte: bakker te tudsz valamit. *5  de engem a nyelvtan tanulásában a végletekig menő részletes, és dög unalmas, szar mondat elemzés volt a baj. lehet, illetve biztos, hogy bennem van a hiba, mert nekem ehhez nincs érzékem, vagy mi a feném. de azért igyekszem!

  • írta pali | 2007. december 10-én este | Link erre a kommentre

    wow, zsinórban két kommentben is vastagon van szedve a nevem. út a hírnév felé :-)

    nyelvésztopik jó ötlet, de lassan már én is csak félve ragadok billentyűzetet, nehogy hibázzak, mert akkor gyorsan megkapom, hogy pedig milyen nagy a pofám.

    najó, legyen zsinórban három: pali 

  • írta sopte | 2007. december 10-én este | Link erre a kommentre

    tako nagyon érzékeny kérdés ez a nyelvhelyesség téma. a nyelvészek között, még tanszékeken, intézeteken belül is, különböző nyelvésziskolák között meg szinte néha háború :) vannak hatalmas viták, ajtócsapkodások. mert a nyelvészet is csak annyira tudomány, mint az összes többi, folyton mozgolódó, sose statikus, álandóan új elméletekkel. egyszer mesélte az egyik leírónyelvtanos tanárnő egy szemináriumon, hogy a mellékneveken úgy összevesztek egy közeli barát kollégával, hogy egymásra vágták az ajtót. persze aztán félretették a nagy önérzetet, de vannak ilyenek. bár azért ez már kicsit perverzió… egyébként meg a témában ajánlott olvasmányok Nádasdy cikkei, meg z indexnek is van ilyen alblogja.

    Malyer a mondatelemzés baromi nyúlós tészta, és azt se lehet jól tanítani. azért se, mert elvileg az egyetemen profin igyekeznek megtanítani, de középiskolában leredukálják a tananyagot, mert túlságosan bonyolult lenne elmagyarázni hogy nincsenek tiszta kategóriák, viszont így meg nem minden érthető… mondjuk úgy se,  hogy ismered a tudományterület jelenlegi álláspontját, sőt. aztán a tanár maga se tud mindent. egyetemen három félév a grammatika, amiben van alaktan, szófajtan, szószerkezettan és mondattan. meg százoldalas példagyűjtemények, és a legszivatósabb vizsga, amit magyar szakon el lehet képzelni. kb mint az analízis a progmatosoknál. többnyire a tanárjelölt hallgatók is utálják. szóval így hogy lehet elvárni, hogy megtanítsák aztán az elemzést (sokszor félanalfabéta gyerekeknek – nem bántás, tény)? sehogy. túlesnek rajta, aztán amelyik gyereknek van hajlama, az utánaolvas, gyakorol, logikázik, játszik vele, órán megoldja a feladatot a többiek helyett is. de arra már nincs idő, hogy a miérteket is átrágják. ez meg nem olyan dolog, amit be lehet magolni. kicsit mindig a matekhoz hasonlítom a nyelvtant…

    no, befejezem. a bölcsészkockulásnak voltatok most tanúi ;)

  • írta goyci | 2007. december 10-én este | Link erre a kommentre

    tako: mi csak kötöszködünk, mert épp nincs jobb dolgunk. Én írni sem tudok, a gépelésem igénytelen, "és"-sel kezdek mondatot, stb. Malyer szövegében meg annyi helyesírási hiba van, amennyiért palinak jár egy sör :)

    Pali: milyen három? Milyen hírnév?  (Milyen hulla? Milyen ****?)

  • írta pali | 2007. december 10-én este | Link erre a kommentre

    a négy csillag a sajt szót takarja?

  • írta goyci | 2007. december 11-én délelőtt | Link erre a kommentre

    Nem hát!

  • írta Beta | 2008. január 29-én hajnalban | Link erre a kommentre

    Előre leszögezem, hogy tudatában vagyok következő kérdésem teljességgel értelmetlen mivoltának, ugyanakkor mégsem tudom magamban tartani (és főleg máshova írni):

     Mit mond Benedek pápa abban a bizonyos Terézanya c. zenében?

     Ha bárki bármilyen információval tud szolgálni, azt megköszönöm :)

  • írta Beta | 2008. február 14-én este | Link erre a kommentre

    Kiderítettem, még egy fölösleges dolog kering mostmár a világhálón:

    preoccupante è oggi la crisi in cui versa la famiglia